Dat maakte het bedrijf maandag 26 april bekend.

De omzet steeg met 25 procent tot 268 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat
steeg van 16 miljoen euro negatief in dezelfde periode vorig jaar tot 17
miljoen euro positief. De cijfers zijn beter dan analisten gepolst door
ANP/Reuters hadden verwacht. Tomtom verkocht 1,6 miljoen navigatiesystemen
voor een gemiddelde prijs van 89 euro.

Vanaf volgend kwartaal rapporteert het bedrijf geen gegevens meer over het
aantal verkochte apparaten en de gemiddelde verkoopprijs.

Om beter inzicht te geven, heeft het bedrijf vanaf dit kwartaal een nieuwe
manier van rapporteren ingevoerd. De omzet wordt nu uitgesplitst per
bedrijfsonderdeel: Consumenten, Automotive, Licenties en WORK, oftewel
systemen voor transportbedrijven.

Groei in VS en Europa
Verreweg de meeste omzet was afkomstig van de consumententak, namelijk 189
miljoen euro. Automotive was goed voor 39 miljoen euro, Licenties voor 31
miljoen euro en Work voor 12 miljoen.

Zowel het marktaandeel in de Verenigde Staten als die in Europa groeide in het
eerste kwartaal licht. In Europa heeft het bedrijf bijna de helft van de
markt in handen, in de VS bijna een kwart.

Het bedrijf sloot het afgelopen kwartaal een overeenkomst met de
autofabrikanten Alfa Romeo en Ford.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl